5. Zastavení – Mladá Boleslav Škoda Auto muzeum

Moji milí,

Zdroj: Wikipedia

Vítejte na místě, kde vznikla automobilka Laurin a Klement. A co má automobilka společného s rodinou šlechticů? Víc, než si myslíte 😊.

Alexander Josef z Kolowrat 1886 – 1927 je asi nejkontroverznější osobou rodiny 😊. I když jeho otec se v Čechách také velmi proslavil. I když vyjádření proslavil asi není úplně přesné. Stal se totiž účastníkem posledního pistolového duelu, při kterém zastřelil prince Wilhelma Auersperga. Jednalo se prý snad spory ohledně ženy. Otec musel uprchnout, ale po udělení císařské milosti se mohl – už se synem vrátit.

Již během studií se Alexander, kterému neříkali jinak než Saša, zamiloval do závodění na motorkách. Místo studia pečlivě trénoval na závody, což celkem logicky docela nelibě nesl jeho otec. I přesto mu však daroval motocykl značky Laurin a Klement, který si Saša upravil pro závodění. Poději závodil přímo pro automobilku Laurin a Klement (současná Škodovka), a aby otce zbytečně „nedráždil“, závodil pod různými pseudonymy.

V roce 1906 dostal Saša od svého otce svůj první automobil Laurina Klement a začal závodit s auty . Když vytvořil na jednom ze závodů dlouho nepřekonatelný traťový rekord a otec jeho fotku viděl v novinách, s jeho koníčkem se smířil a přestal mu bránit. Se svým automobilem pak Saša projel křížem krážem celou Evropu a při této cestě spojil svoji vášeň s obchodními zájmy automobilky Laurin a Klement.

Saša se nevěnoval jen automobilům, ale v roce 1910 uskutečnil v Rakousku první let balonem a také si koupil vlastní letadlo. Zaujal ho také film. Během svého života natočil několik filmů, které dobře přijalo jak obecenstvo, tak kritika. Pro film objevil hvězdu Marlen Ditrich. O té se dokonce vypráví, že na smrtelné posteli řekl Saša něco ve smyslu „vidět nohy Marlen Ditrich a zemřít“. Marlen skutečně přijela, zvedla sukni a Saša tak mohl konečně odejít za svými předky.

Po první světové válce Saša finančně podporoval výrobu Laurin & Klement, dokonce se stal spolumajitelem této společnosti, finančně zajišťoval některé automobilové závody, spolupracoval s automobilovým designérem Ferdinandem Porschem. Ten pro nej vyrobil dokonce na tu dobu extrémně lehký automobil, tak, jak si to Saša přál . Automobil měl váhu pouhých 598 kg. Saša měl také cíl nechat vyrábět lehký a dostupný lidový automobil podobně jako to udělal Henry Ford. To se mu však nepovedlo. Zemřel na zánět slinivky v roce 1927.

No, kdybych vám tu měl říci všechno zajímavé o Sašovi z Kolowrat, potřeboval bych k tomu několik dalších stránek 😊. Ale pokud vás život Saši zaujal, přečtěte si o něm víc a nebo zde .

A to už je konec našeho povídání. Moc děkuji za vaši pozornost a budu se s vámi těšit na viděnou třeba při putováním za některým dalším význačným rodem české historie.

Váš cestovatel časem

FINÁLNÍ ŠIFRA ZA ODMĚNU?

TEST

0
Vytvořeno na Podle Jitka Kadečková

Kolowratové

1 / 6

Podle jaké legendy odvozují svůj původ Kolowratové?

2 / 6

Jaké je heslo Kolowratů?

3 / 6

Jakou továrnu, první svého druhu v Evropě, založil Leopold Vilém Krakowský z Kolowrat?

4 / 6

Čím se asi nejvíce zapsal do českých dějin František Antonín z Kolowrat?

5 / 6

Na jakou důležitou stavbu přispěl Jan Nepomuk Karel Krakovský z Kolowrat nejvyšší částkou?

6 / 6

V čem vynikal Saša Kolowrat?

Vaše skóre je

Průměrné skóre je 0%

0%